HEMMER

praktijkadvies & interimdiensten

Maatschapmanager en de organisatie van uw maatschap / stafmaatschap.

| Geen reacties

Hoe organiseer je de schaalvergroting in een maatschap? Bijvoorbeeld na een fusie, of in een reeds bestaande grote maatschap. Wie heeft het overzicht en houdt de vinger aan de pols voor wat betreft het functioneren van de maatschap? En hoe zorg je ervoor dat er voortgang zit in de plannen die er zijn? Zowel op gebied van medisch beleid als financieel-zakelijke aangelegenheden zijn er vaak talloze ideeën, maar de uitvoering loopt traag of komt helemaal niet van de grond omdat er onvoldoende tijd aan besteed kan worden.

Een grote organisatie vergt professionalisatie van bestuur en management. In een grote maatschap zullen deze taken aan een dagelijks bestuur gedelegeerd worden. Maar ook zij zijn uiteraard primair op de dagelijkse patiëntenzorg gericht. Voor pas gefuseerde maatschappen is het bijvoorbeeld een idee om het eerste jaar (voor één of meerdere dagen per week) extra hulp in te huren om de maatschap te ondersteunen bij de stroomlijning van de organisatie, de onderlinge samenwerking en bij de realisatie van de plannen die er liggen. Maar óók voor maatschappen in de aanloop naar de fusie, reeds bestaande grote maatschappen of stafmaatschappen is dit zeker het overwegen waard.

Een optie hierbij is het aanstellen van een maatschapmanager. Een maatschapmanager is een niet-medicus die de maatschap ondersteunt bij de dagelijkse organisatie en bedrijfsvoering van de maatschap. Een maatschapmanager kan in dienst zijn van de maatschap, of als ZZP’er op structurele basis ingehuurd worden voor één of meerdere dagen per week. In het laatste geval loopt de maatschap uiteraard geen werkgeversrisico en kunt u makkelijk op parttime basis expertise inhuren. Wellicht een goed idee voor uw maatschap of stafmaatschap?

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.