Organisaties of afdelingen werken niet samen! Ménsen werken samen! Nu vormt samenwerking tussen professionals sowieso al een uitdaging, maar hoe doe je dat bij fusie maatschappen waar de meeste specialisten elkaar nog niet goed kennen en er ook nog eens op meerdere locaties wordt gewerkt? Het lijkt op het intrappen van een open deur door te zeggen dat een goede communicatie hierin een belangrijke factor is. Maar toch is dat lang niet altijd vanzelfsprekend.
Daar waar de normale samenwerking in organisaties al continue om onderhoud vraagt, is dit zeker iets wat je na een fusie extra aandacht aan zou moeten geven. Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in elkaar als persoon en als collega-maat. En voorts dat er een cultuur ontstaat waarin ruimte is om elkaar feedback te geven. Waar het wij-zij denken tussen locaties of sub-specialismen vermeden wordt. Maar zorg er bovenal voor dat er een frequente communicatie mét en tussen elkaar ontstaat. Want goede communicatie blijkt lastig te zijn, zo laat de onderstaande communicatiemuur zo treffend zien.
De communicatiemuurDerveaux & De Sadeleer (1993) Bedoeld ≠ GezegdGezegd ≠ GehoordGehoord ≠ BegrepenBegrepen ≠ AkkoordAkkoord ≠ Gedaan |