“Marketing in de zorg? Dat hebben wij toch niet nodig?!”
In sommige sectoren is marketing (en eigenlijk alles wat riekt naar commercie) een ‘besmet’ woord. In de gezondheidszorg is dat vaak niet veel anders. Maar als we zorgmarketing nu eens anders formuleren?
In de kérn is het namelijk niet veel meer dan het antwoord op de vraag: “Hoe houd of krijg ik tevreden patiënten?” Of zo u wilt, cliënten. De uitwerking daarvan kent drie belangrijke pijlers: 1) een goed product, geleverd door 2) gemotiveerde zorgverleners en medewerkers via 3) een efficiënt proces. Als we marketing op deze wijze interpreteren dan is de herkenning bij zorgprofessionals vaak al een stuk groter. Uiteraard zijn de wensen en behoeften van patiënten/cliënten, daarbij het vertrekpunt en kijken we naar de positie van uw praktijk daarbinnen. Bent u bijvoorbeeld onderscheidend genoeg ten opzichte van andere zorgprofessionals?
Werk aan de verbetering van deze pijlers, én… laat dit vooral ook weten aan uw patiënten/cliënten, verwijzers, zorgverzekeraars en al die andere partijen waar u belang bij heeft. Want daarmee begint de marketing-communicatie van uw praktijk en uw diensten.
Misschien is marketing vanuit deze optiek dan tóch iets voor uw organisatie. Mocht dit u aanspreken, neem dan eens contact met ons op. We helpen u graag.